Saturday, September 24, 2011

Man. United cipta fenomena baru


DARI KIRI, Nani, Anderson, Wayne Rooney dan Hernandez antara tonggak muda yang menjadikan permainan Manchester United lebih pantas dan bertenaga pada awal musim baru. - REUTERS


MUSIM baru Liga Perdana Inggeris (EPL) baru saja memasuki perlawanan kelima tetapi Manchester United sudah mencetus satu fenomena baru.

Lima kemenangan dicipta dengan jumlah jaringan besar iaitu 21 gol, satu permulaan garang dan mengejutkan buat peminat setia kelab tersebut kerana United biasanya sering bermula lembap pada awal musim.

Siapa boleh lupa aksi hebat United membaham Arsenal 8-2 pada 28 Ogos lalu? Kekalahan terburuk dalam tempoh 125 tahun sepanjang penubuhan Gunners dan United.

Keputusan tersebut mengejutkan ramai pemerhati bola sepak walaupun Arsenal pada masa itu tidak dapat menurunkan ramai pemain utama.

Bermula dengan menang tipis 2-1 ke atas West Brom, itu pun ihsan gol sendiri Steven Reid di minit ke-81. Namun, Red Devils bagaikan dirasuk bermula dari perlawanan kedua.

Selepas membenam Tottenham 3-0, mereka menang besar 8-2 ke atas Arsenal, diikuti membelasah Bolton 5-0 di Stadium Reebok. Kemenangan terbaru adalah menewaskan pencabar utama liga, Chelsea 3-1 pada 18 Septemberlalu.

Kali terakhir United memulakan musim dengan hebat adalah pada 1985 di bawah kendalian Ron Atkinson apabila menang 10 perlawanan pertama. Namun, mereka dipintas oleh Liverpool selepas memasuki separuh saingan.

Apa rahsia kejayaan United yang amat garang pada awal musim ini? Jika ditanya kebanyakan peminat setia mereka, sudah tentu ramai yang merujuk kepada Wayne Rooney yang kembali menemui sentuhan pemusnah dalam semua perlawanan.

Hanya selepas lima perlawanan, Rooney sudah menyumbat sembilan gol, permulaan cemerlang yang tidak dijangkakan kerana penyerang itu mempamer aksi kurang konsisten musim lalu.

Namun, berdasarkan statistik, rekod jaringan menakjubkan Rooney sebenarnya dibantu oleh kehadiran bintang baru dari Aston Villa, Ashley Young, selain sayap Portugal, Nani.

Young yang semakin mengukuhkan kedudukan dalam skuad England mempunyai chemistry yang baik dengan Rooney dan tahu apa yang diperlukan oleh anak emas Ferguson itu.

Mengikut statistik awal musim EPL, Young merupakan pemain paling banyak melakukan hantaran dan membantu rakan mencipta jaringan (lima), diikuti Nani tiga.

Tidak dinafikan, Young adalah permata baru United dan pembelian paling berbaloi Ferguson jika aksi sepanjang Ogos dan September dijadikan penilaian. Kehadirannya di Old Trafford nyata menceriakan Rooney.

Nama lain yang turut membawa perbezaan besar dalam skuad United musim ini adalah pemain muda seperti Phil Jones, Chris Smalling, Tom Cleverly, selain Danny Welbeck.

Ini merupakan berita baik buat Ferguson andai berdepan kecemasan, seperti kecederaan atau penggantungan pemain utama. Dia masih memiliki skuad mantap sekalipun hanya menurunkan barisan kedua.

Ketika ini, hanya Manchester City dilihat mampu memberi cabaran hebat kepada United dalam merebut gelaran liga pada ketika kelab besar lain - Chelsea, Liverpool, Arsenal atau Tottenham belum menunjukkan aksi yang cukup meyakinkan.

Namun begitu, walaupun memiliki ramai pemain berkualiti, Ferguson perlu memberi peningkatan kepada anak-anak buahnya agar tidak bersikap lewa kerana sejarah membuktikan banyak pasukan yang bermula baik pada awal musim akhirnya kecundang ketika saingan memasuki fasa akhir. Lihat apa yang terjadi Chelsea kepada musim lalu dan Arsenal pada saingan 2007/08.

0 comments: