Friday, September 9, 2011

43 Pemain Skuad Hoki Ais Terbunuh


Pemain pasukan Salavat Yulaev Ufa (kanan) dan Atlant dari wilayah Moscow bertafakur memperingati tragedi pesawat terhempas yang mengorbankan 43 orang termasuk pemain hoki ais kelab Lokomotiv Yaroslavl, kelmarin. - Reuters


MIAMI - Sukan hoki ais terkejut dan bersedih apabila melalui 'hari malang' ekoran pesawat yang membawa pemain kelab Rusia, Lokomotiv Yaroslavl terhempas kelmarin dan membunuh 43 orang dan hanya dua yang terselamat.

"Ia merupakan tragedi terburuk buat komuniti sukan hoki ais yang melibatkan banyak pemain dari pelbagai negara," kata presiden Persekutuan Hoki Ais Antarabangsa, Rene Fasel dalam kenyataan pada laman web www.iihf.com.

Pesawat tersebut membawa pemain pasukan Liga Hoki Benua (KHL) untuk satu perlawanan di ibu negara Belarus, Minsk apabila ia terhempas beberapa kilometer dari lapangan terbang Tunoshna, berhampiran Yaroslavl, 250 kilometer di utara Moscow.

Jurulatih dan pemain skuad Lokomotiv berasal dari beberapa negara termasuk Republik Czech, Slovakia, Sweden dan Kanada.

Pemain Republik Czech, Jan Marek, Karel Rachunek dan Josef Vasicek pemain kebangsaan yang memenangi kejohanan Dunia enam turut terbunuh.

Pegawai berkata, penjaga gol Lokomotiv dari Sweden, Stefan Liv juga terbunuh.

Jurulatih Lokomotiv, Brad McKrimmon dari Kanda, yang baru menyertai kelab itu, antara yang turut terbunuh. - Reuters

0 comments: