Monday, February 27, 2012

Penerjun Cemerlang Lagi

KUALA LUMPUR - Ketua jurulatih skuad terjun kebangsaan, Yang Zhuliang membuktikan dia adalah perancang strategi yang bijaksana, apabila membantu Malaysia meraih satu lagi tiket Sukan Olimpik pada Piala Dunia FINA di London semalam.

Kuota ketiga bagi disiplin seirama yang juga kesembilan keseluruhan buat kontinjen Malaysia itu diperolehi menerusi Pandelela Rinong-Cheong Jun Hoong, biarpun digandingkan buat kali pertama dalam aksi 3 meter papan anjal seirama wanita.

Acara itu biasanya diwakili gandingan Leong Mun Yee-Wendy Ng yang pernah merangkul pingat perak Sukan Asia 2010 dan emas Sukan SEA tahun lalu, namun keputusan Zhuliang mempertaruhkan Pandelela-Jun Hoong kali ini ternyata tepat.

Mereka berdua berganding mantap untuk mencatat kutipan mata keseluruhan300.90, dan menduduki tempat keenam pada final.

Seperti dijangka, pasangan China sukar digugat apabila meraih emas menerusi He Zi-Wu Minxia dengan mengumpul 345.30 mata, menewaskan Jennifer Abel-Emilie Heymans dari Kanada (321.90) dan Tania Cagnotto-Francesca Dallape dari Itali (317.40).

Kejayaan menduduki tempat keenam itu sekaligus membolehkan Malaysia menempah satu daripada baki empat slot terakhir bersama Itali, Amerika Syarikat dan Ukraine.

Terdahulu, China, Kanada dan Australia telah pun mengesahkan tiket lebih awal ketika Kejohanan Dunia di Shanghai tahun lalu manakala tuan rumah, Great Britain diberi kuota automatik bagi melengkapkan senarai lapan negara bertanding di temasya London.

Kemampuan skuad terjun negara meraih tiga kuota seirama dalam sekelip mata adalah tidak diduga memandangkan tiada pasangan seirama dari Malaysia pernah layak dalam sejarah Olimpik.

Dua lagi tiket telah diraih awal oleh Huang Qiang-Bryan Nickson Lomas (3m papan anjal seirama lelaki) dan Pandelela-Mun Yee (10m platform seirama wanita).

Lebih membanggakan, Malaysia merupakan satu-satunya negara Asia selain gergasi China, mempunyai perwakilan dalam disiplin seirama di Olimpik London.

Sementara itu, Setiausaha Kehormat Kesatuan Renang Amatur Malaysia (ASUM), Edwin Chong memuji persembahan cemerlang Pandelela-Jun Hoong.

"Pada Kejohanan Dunia di Shanghai lalu, Mun Yee-Wendy sekadar menduduki tempat ke-10 dan kami merasakan peluang mereka untuk layak di Piala Dunia agak sukar.

"Jadi kami mencuba kombinasi baru dengan menggandingkan Pandelela-Jun Hoong. Sebenarnya ia adalah satu pertaruhan kerana Pandelela sudah sekian lama tidak berlatih dalam acara papan anjal.

"Saya amat bangga dengannya. Dia telah diminta menumpukan perhatian un tuk meraih tiket dalam dua acara seirama dan misi itu dilaksanakan dengan sempurna.

"Pujian juga kepada Jun Hoong kerana cemerlang memberikan kita tiket dalam 3m papan anjal individu," katanya.

Sementara itu, Bryan Nickson Lomas gagal mencipta satu lagi sejarah peribadi apabila terlepas pingat gangsa 10m platform individu lelaki gara-gara melakukan terjunan buruk pada cubaan terakhir.

Bryan yang hanya menghasilkan 36.30 mata pada terjunan akhir terpaksa berpuas hati di tangga kelapan daripada 12 penerjun.

0 comments: