Tuesday, February 28, 2012

Malaysia elak jerat Filipina

ATAS kertas, Malaysia dilihat lebih kuat berbanding Filipina apabila kedua-dua pasukan bertembung pada aksi persahabatan di Stadium Memorial Rizal, Manila malam esok, lapor NAN HIDAYAT NAN AZMIE.

Memegang reputasi selaku juara Piala AFF Suzuki 2010 serta berada dalam ranking Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) yang lebih baik berbanding Filipina, ia begitupun bukan alasan bagi anak-anak buah Datuk K. Rajagobal beraksi sambil lewa.

Duka tewas 2-3 kepada pasukan yang menghuni ranking lebih rendah - India dalam aksi persahabatan antarabangsa pada penghujung tahun lepas pastinya menjadikan skuad Harimau Malaya supaya lebih berwaspada.

Tambahan pula, anak buah Michael Weiss pastinya mahu tampil lebih garang sebagai persiapan menjelang Piala Cabaran Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) di Nepal awal bulan depan.

"Ini merupakan persiapan awal bagi mempertahankan Piala AFF Suzuki hujung tahun ini, jadi semangat untuk menang harus ada dalam setiap diri pemain," tegas Rajagobal.

Skuad Harimau Malaya berlepas ke Manila semalam selepas mengadakan aksi persahabatan dengan Sabah di Stadium Likas, Kota Kinabalu Jumaat lepas.

Dalam pada itu, kehadiran penjaga gol simpanan Fulham, Neil Etheridge dalam aksi persahabatan di Manila malam esok juga pastinya menjanjikan sesuatu yang istimewa kepada peminat tempatan terutamanya ketika berdepan jentera serangan Malaysia.

Tambahan pula, persoalan sama ada Etheridge dapat membantu The Azkal pada Piala Cabaran AFC yang bermula dari 8 hingga 13 Mac itu masih belum terjawab kerana belum pasti diberikan pelepasan oleh Fulham.

Dalam Piala Cabaran AFC selama enam hari itu, Filipina diundi bersama juara bertahan, Korea Utara, India dan Tajikistan.

0 comments: