Saturday, February 4, 2012

Nazmi Tekad Harumkan Negara

 NAZMI (kiri) menghalang pemain Syria pada perlawanan kelayakan Olimpik 2012 di Stadium Bukit Jalil, Kuala Lumpur pada 23 November tahun lalu.



MUHAMMAD Nazmi Faiz Mansor.Nama yang tidak asing bagi peminat-peminat setia negara, apabila menyaksikan pemain yang cukup menyinar ketika membantu negara di dalam mempertahankan pingat emas Sukan SEA di Jakarta, Indonesia pada November lalu.

Jaringan pembukaan dari jarak 30 meter ketika menentang Bahrain pada 27 November lalu juga masih jelas terpahat di ingatan penyokong meskipun tewas 2-3 pada aksi Kelayakan Olimpik 2012 Zon Asia di Stadium Nasional Bukit Jalil.

Kepintaran permata baharu negara ini mengekang ancaman jentera serangan lawan, selain pantas menjana gerakan serangan di tengah padang ternyata menjadi aset yang paling utama bagi pemain kelahiran Kuala Lumpur ini.

Kini, kelibat Nazmi mulai diintai oleh beberapa kelab Eropah antaranya Cardiff City yang sudah mula memasang impian untuk mendapatkan khidmatnya.

Lebih manis, Nazmi yang tercalon di dalam lima pemain muda ASEAN yang kelab Eropah harus memberikan perhatian pada jendela perpindahan pemain Januari ini daripada www.goal.com, jelas menggambarkan pemain negara memiliki kelas yang tersendiri.

Turut mengiringi Nazmi, Teerasil Dangda dari Thailand, Kyaw Ko Ko (Myanmar), Andik Vermansyah (Indonesia) dan Le Cong Vinh (Vietnam).

Namun bagi Nazmi, yang mengakui teruja dan gembira apabila beberapa kelab Eropah berminat untuk mendapatkan khidmatnya, menyedari perjalanan sebagai pemain bola sepak masih jauh.

Katanya, dia sentiasa melakukan yang terbaik ketika beraksi di atas padang dan berusaha untuk mengharumkan nama negara yang kekal tersemat di dalam jiwanya.

"Saya gembira dan teruja apabila beberapa kelab Eropah cuba mendapatkan khidmat saya. Setiap pemain impikan untuk beraksi pentas yang lebih tinggi demi karier dan negara.

"Beraksi di negara Eropah bukan sahaja perlukan kekuatan dari segi fizikal dan mental, malah pemain harus lebih mendalami corak permainan serta beraksi secara kreatif.

"Tetapi, saya tidak mahu cepat melatah. Perjalanan saya sebagai pemain bola sepak baharu sahaja bermula tetapi jika mendapat peluang sedemikian, saya mahu melakukan dengan cara yang profesional.

"Buat ketika ini, saya masih pemain Harimau Muda dan berazam untuk kekal fokus bersama pasukan di dalam membantu negara untuk menjuarai beberapa kejohanan utama kelak," katanya kepada Kosmo! semalam.

Nazmi ketika ini bersama pasukan Harimau Muda di Manama, Bahrain bagi perlawanan menentang negara itu bagi aksi kelayakan Olimpik 2012 Zon Asia di Stadium Nasional Manama, esok.

**********************


good luck nazmi

0 comments: