Sunday, May 13, 2012

NAZMI boleh jadi jutawan



Bintang remaja negara, Mohd. Nazmi Faiz berpotensi menjadi jutawan bola sepak kedua Malaysia selepas Safee Sali jika berjaya mendapat tempat dalam kelab Divisyen 1 Portugal, S.C Beira-Mar pada sesi percubaan dari 13-21 Mei ini.

Sekiranya itu menjadi kenyataan, pemain berusia 17 tahun itu bakal menjadi inspirasi buat semua rakyat Malaysia dan mengangkat bola sepak negara, kata Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.

Bagaimanapun Ahmad Shabery berkata, terdapat satu halangan besar yang perlu dilepasi pemain tengah skuad Harimau Muda A itu sebelum mampu mencipta nama di luar negara, iaitu menyesuaikan diri dengan kehidupan dan budaya asing di Eropah, yang sebelum ini sering menjadi penghalang terbesar atlet kita untuk berjaya.

"Tahniah kepada Nazmi kerana berjaya mencuri tumpuan kelab Divisyen 1 Portugal untuk diuji dalam sesi percubaan, kalau dia berjaya, Nazmi akan menjadi kebanggaan Malaysia.

"Malah, Nazmi juga mampu bergelar jutawan bola sepak kedua Malaysia selepas Safee Sali dan ini pasti menjadi inspirasi kepada semua anak muda di negara ini untuk menjadikan bola sepak sebagai karier.

"Bagaimanapun ada beberapa halangan yang perlu diatasi Nazmi sebelum boleh berjaya di luar negara. Portugal adalah sebuah negara yang asing buat Malaysia daripada segi cuaca mahupun budaya, maka ini akan menjadi cabaran pertamanya.

"Seperti kita tahu, atlet kita agak sensitif dalam soal pemakanan. Bagaimana kalau dia dapat menangani keadaan itu, ia akan memainkan peranan besar, tetapi kalau dia mahu menjadi pemain bertaraf antarabangsa, maka dia harus mengatasi semuanya,'' kata Ahad Shabery pada majlis kempen Road to London 100PLUS dan Majlis Sukan Negara (MSN) di Damansara,




Sekian

0 comments: